Sağlıklı Beslenmede Diyet Lifi'nin Önemi

Sağlıklı Beslenmede Diyet Lifi'nin Önemi


SAĞLIKLI BESLENMEDE DİYET LİFİ'NİN ÖNEMİ

Diyet lifi, sindirim sisteminde sindirilemeyen ancak kalın bağırsakta kısmen veya tamamen probiyotik mikroorganizmalar tarafından fermente olabilen bitkilerin yenilebilir kısımlarını oluşturan bileşiklerdir.

Suda çözünen ve çözünmeyen lifler olarak iki grupta incelenmektedir. Suda çözünen lifler; pektinler, gamlar ve musilajları içerirken çözünmeyen lifler; selüloz, hemiselüloz ve lignin gibi bileşenleri içermektedir.

Diyet lifinin sağlığa yararıyla ilgili birçok çalışma ortaya konulmuştur. Bu çalışmalara göre diyet liflerinin obezite, tansiyon, hemoroid, ishal, bazı bağırsak hastalıkları, hipertansiyon, damar ve immün sistemle ilgili hastalıklar üzerinde olumlu etki gösterdiği belirtilmektedir.

Hem kilo kaybına ihtiyacı olanlar için hem de sağlığını korumak isteyenler uygundur.



LİFLİ GIDALARIN FAYDALARI NELERDİR?

  • Bağırsaklarda biriken zararlı bileşiklerin atılmasını sağlar.
  • Safra asitlerini bağlayarak kolesterolü düşürmeye destek sağlar.
  • Kan şekeri seviyesinin kontrol altına almasına destek sağlar.
  • Tokluk hissi yaratması ile kilo kontrolüne destek sağlar.
  • Yararlı bakterilerimizin beslenmesine prebiyotik olarak destek sağlar.
  • Bağırsaktaki dışkı hacmini arttırarak kabızlığı önler.
  • Bağırsaktan geçiş süresini kısaltarak kolon kanseri riskini de azaltmaktadır.


LİF ORANI YÜKSEK GIDALAR NELERDİR?

Tam tahıllar, yulaf, kuru baklagiller, kabak, brokoli, ıspanak gibi sebzeler, avokado, elma, armut, ananas, çilek, ahududu gibi meyveler, maydanoz, roka gibi yeşilliklerde lif bulunmaktadır.

Bunların yanı sıra ceviz, badem, fındık, keten tohumu, chia tohumu gibi besinlerde de bulunmaktadır. Günlük tüketim için ana veya ara öğünlere eklenerek tüketim sağlanabilir.



DİYET LİFİNİN FAZLA TÜKETİLMESİ SORUN YARATIR MI?

Diyet lifinin birçok hastalığa karışı iyileştirici etkisi olmasıyla birlikte yüksek miktarda tüketiminde olumsuz etkiler de görülebilmektedir. Günlük alınması gereken miktardan yüksek tüketilmesi karında şişkinlik, gaz ve ağrıya neden olabilmektedir.

Bu nedenle bilinçli bir şekilde yeterince tüketilmesi önemlidir. Bir yetişkin için günlük diyet lifi ihtiyacı 25-30gram olmalıdır. Kişinin sağlık durumuna yönelik ilerlenmesi çok önemlidir.

Bu nedenle herhangi bir kronik hastalığı olanlar veya bağırsak hastalığına sahip olanlar için oranlar mutlaka diyetisyen takibiyle düzenlenmelidir.

Dyt. Seda YAĞIZ
Beslenme ve Diyet (Metabolik Dizayn)
Şişli Kolan International

Soru Sor
Telefon: 444 1 443