Sigarayı Bırakmak Kabusunuz Olmasın!

Sigarayı Bırakmak Kabusunuz Olmasın!


NEDEN SİGARA İÇİYORUZ?

Sigara dumanı; 4000’den fazla zehirli, tahriş edici ve kansere yol kimyasal madde içermektedir. Bu kadar maddenin yanı sıra tütündeki nikotin, ciddi bağımlılık yapma özelliğine sahiptir. Nikotinin meydana getirdiği bağımlılık nedeniyle diğer kimyasal maddeler de vücuda alınmış olur. 

Nikotin çok güçlü bir psikolojik uyarıcı ajandır. Bağımlılık ortaya çıkarma özelliği açısından eroin, kokain ve alkolden hiçbir farkı yoktur. Sigarayı ilk kez deneyen her üç kişiden biri tek bir sigara ile bağımlı hale gelmektedir.

Bir sigara içildiğinde ortalama 10 saniye gibi kısa bir sürede yanaktan emilen nikotin, beyne ulaşır ve eroin, kokain gibi maddelerin etkilediği merkezi uyararak bazı hormonların salınmasına neden olur. Bu da zevk alma, gevşeme, sakinleşme, konsantrasyon artışı gibi değişikliklerin ortaya çıkmasını sağlar. Ödül gibi gelen bu değişikliklerin devam etmesi için vücudunuz daha çok nikotin istemeye başlar.

Hekim yardımı ile üstesinden daha rahat gelebileceğiniz tıbbi bir bozukluktur.



SİGARAYI NASIL BIRAKABİLİRİM?

  • Sigarayı bırakamayacağınızı düşünmek ya da buna inanmak çabanızı olumsuz etkileyecektir.
  • Sigarayı bırakmayı isteme nedenlerinizi yazın, her zaman görebileceğiniz yerlerde bulundurun, yanınızda taşıyın, çevrenize asın.
  • Bırakma kararınızı size destek olacağınıza inandığınız yakınlarınızla paylaşın.
  • Ev ve işyerinizde sigara ve sigarayı hatırlatacak eşyaları (çakmak, sigaralık, küllük, vb.) kaldırmanızı öneririz.
  • Yaşınıza uygun egzersiz programına başlayabilirsiniz. Yürüyüş yapmak, spor salonuna gitmek, hobi vb. zevkleriniz varsa bunları uygulamaya başlamak, oyalanmanızı yardım edecektir.


SİGARAYI BIRAKTIĞINIZDA YAŞANABİLECEK OLUMSUZLUKLAR NELERDİR?

Aşağıdaki sözü edilen belirtiler ilk 2-3 hafta yaşanması muhtemel yoksunluk belirtileridir ve geçicidir.

  • Huzursuzluk
  • Uykusuzluk ya tam tersi uykuya eğilim
  • Gerginlik
  • Düşüncüleri toplama güçlüğü
  • Aşırı tepki verme eğilimi
  • Sinirlilik
  • Yorgunluk
  • Titreme
  • Baş ağrısı
  • Kabızlık
  • Depresif ruh hali veya bazen de aşırı neşelenme durumu
  • İştah artması
  • Ağız kuruluğu, ağız yaraları


SİGARAYI BIRAKMANIN SAĞLIK AÇISINDAN YARARLARI NELERDİR?

20. DAKİKADA

  • Nabız, kan basıcı ve vücut ısısı normale döner.

24. SAATTE

  • Kanda karbonmonoksit gazı hızla azalır.

2 HAFTA-3 AY SONRA

  • Efor kapasiteniz artar.
  • Öksürük varsa azalır, 3 ay içinde kaybolur.
  • Balgam varsa 2 haftada yarı yarıya azalır.
  • Soluk alıp vermeniz kolaylaşır.
  • Koku ve tat alma duyularınız iyileşir.
  • Bağışıklık sisteminiz güçlenmeye başlar.
  • Kendiniz daha dayanıklı ve güçlü hissetmeye başlarsınız.
  • Diş ve parmaklarınızda sarı lekeler kaybolur.

1. YILDA

  • Kalp krizi geçirme riskiniz ilk günlerden itibaren azalmaya başlar, bir yılın sonunda risk %50 azalır.
  • Beyin kanaması ve bacaklardaki damar hastalığı (Buerger) riski %30-50 azalır.
  • KOAH (Kronik obstrüktif akciğer hastalığı) gibi solunum yetmezliğine yol açabilen akciğer hastalıklarının ortaya çıkması engellenir, varsa ilerlemesi durur.

5. YILDA

  • Ağız, gırtlak, yemek borusu, idrar torbası kanseri riski yarı yarıya azalır.

10. YILDA

  • Felç olma riskiniz 5-10 yıl içinde hiç sigara içmemiş olanlarla aynı düzeye iner.
  • Akciğer kanseri, ağız, gırtlak, yemek borusu, idrar torbası, böbrek, pankreas kanseri riski azalmaya devam eder.

15. YILDA

  • Kalp koroner damar hastalığı ve kalp krizi riski hiç içmeyenlerle aynı olur.


SİGARAYI BIRAKMAK İÇİN NASIL BİR TEDAVİ YÖNTEMİ UYGULANMALI?

Psikolojik destek Akupunktur yanında, medikal tedavi sigara bırakmada önemlidir. NRT (Nikotin Replasman Tedavisi), (Nikotin sakızı, bant, inholer, pastiler). Bupropion, Vareniklin sigara bırakmada kullanılan diğer önemli ajanlardır. Elektronik sigara ise çoğunlukla internet üzerinden temine edilen fakat zararlı olabilecek bilinmeyen muhteviyatı nedeniyle kullanılması önerilmeyen bir aparattır.



SİGARAYA TEKRAR BAŞLAMANIN NEDENLERİ NELERDİR?

Sigarayı bıraktıktan sonra içme dürtüsü zaman zaman sizi zorlayabilir. Bu zorlanmaların en çok hangi durumlarda ortaya çıktığına dikkat edin (stres, arkadaşlar, alkol, çay kahve vs.)

Bu faktörlere karşı önceden hazır olun:

  • Sigarayı neden bıraktığınızı kendinize hatırlatın.
  • İçme dürtüsü zorladığında daha önce anlatılan yöntemlere başvurun. (Derin nefes almak, su içmek, egzersiz yapmak gibi)
  • Sigara içilen bir ortamdaysanız uzaklaşmaya çalışın.
  • İçmemeyi başardığınızda kendinizi ödüllendirin.

Her şey yolundayken bir nedenin tetiklemesiyle kendinizi sigara içerken bulursanız:

  • Hayal kırıklığına kapılmayın, kendinizi suçlamayın.
  • Başaramadığınızı düşünerek mücadelen vazgeçmeyin.
  • Bu durumun nikotinin bağımlılık yapma özelliğinden kaynaklandığını hatırlayın.

İçmemeyi sürdürün:

  • Bir kez içmiş olmanız sigaraya tekrar başlamanız demek değildir, içmeye devam etmediğiniz sürece siz hala sigarayı bırakmış bir bireysiniz.